Aviacijos sektoriuje veikiantiems rinkos dalyviams Lietuvoje šiuo metu taikomas perteklinis reikalavimas – orlaivio nuosavybės perleidimo sandoriams būtina notarinė forma. AVERUS advokatų kontora ragina atsakingas institucijas peržiūrėti šią praktiką, nes ji, kelia nepagrįstas administracines bei finansines kliūtis aviacijos verslui.
„Orlaiviai neturėtų būti automatiškai prilyginami nekilnojamajam daiktui, vien faktas, kad orlaivis yra didelės vertės turtas, neturėtų apspręsti jo perleidimo sandorio formos. Tokia praktika de facto netaikoma, pavyzdžiui, laivams – kodėl orlaiviams taikomas griežtesnis režimas?“ – pažymi AVERUS vadovaujančioji partnerė, aviacijos praktikos vadovė, advokatė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė.
Teisininkė akcentavo, kad Lietuvoje taikomas notarinės orlaivio perleidimo sandorio formos reikalavimas yra gana unikalus – didžioji dauguma kitų valstybių tokio reikalavimo netaiko.
„Komercinės ir verslo aviacijos atveju, absoliuti dauguma civilinių orlaivių sandorių turi tarptautinį elementą. Notarinė sandorio forma lemia ne tik nepagrįstai dideles išlaidas, bet ir laiko sąnaudas sandorio šalims, blogindama mūsų šalies konkurencingumą. Be to, diskriminuoja aviacijos verslus palyginti su laivų, nes pastariesiems yra taikomas paprastos rašytinės formos perleidimo sandorio reikalavimas, mat jūriniai laivai pagal neseniai pakeistą tvarką yra prilyginami kilnojamiesiems daiktams“, – sakė aviacijos teisės ekspertė.
Vien notarui mokėtina suma už vieną orlaivio perleidimo sandorį yra 5,000 Eurų, atsižvelgiant į tai, kad komercinės ir verslo aviacijos atveju orlaivių vertės gerokai viršija 1 milijoną eurų.
Specialus teisės aktas pakeitė CK nuostatas: laivai nebelaikomi nekilnojamaisiais daiktais
Esant dabartiniam reguliavimui, pagal Civilinį kodeksą orlaiviai ir laivai prilyginami nekilnojamiesiems daiktams, todėl jiems yra taikoma notarinė registravimo forma. Nepaisant nurodytos Civilinio kodekso nuostatos, kuri nustato analogišką laivų ir orlaivių teisinį režimą, šiuo metu specialiais įstatymais Lietuvoje yra suformuota skirtinga teisėkūros praktika laivų ir orlaivių atžvilgiu.
2023 m. priimtais specialaus Prekybinės laivybos įstatymo pakeitimais buvo įtvirtinta, kad jūriniai laivai (išskyrus SGD laivą-saugyklą „Independence“) yra laikomi kilnojamaisiais daiktais. Atitinkamai, Prekybinės laivybos įstatymo tikslinančios nuostatos panaikino Lietuvoje registruotinų jūrinių laivų prilyginimą nekilnojamajam daiktui, ir tokiu būdu, nebeliko reikalavimo jūrinių laivų perleidimo sandorius tvirtinti notarine tvarka.
Analogiškų pakeitimų reikia ir orlaiviams
Teisininkų nuomone, perteklinis reikalavimas orlaivių sandorius tvirtinti notarine tvarka gali būti panaikintas keičiant susiformavusią administracinę praktiką arba aiškiai įtvirtinant Aviacijos įstatyme, kad orlaiviai nelaikytini nekilnojamaisiais daiktais.
„Transporto kompetencijų agentūra Lietuvoje registruotų orlaivių atžvilgiu neturėtų reikalauti notarinės formos nuosavybės perleidimo dokumentų. Kitas variantas – pakeisti Aviacijos įstatymą, jame aiškiai nurodant, jog civiliniai orlaiviai nėra laikytini nekilnojamuoju daiktu, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip. Taip būtų užtikrintas aiškumas ir lygiateisiškas reguliavimas orlaivių ir jūrinių laivų atžvilgiu“, – sakė Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė.
AVERUS kviečia atsakingas institucijas ir teisinę bendruomenę diskusijai dėl būtino reguliavimo atnaujinimo, kuris sustiprintų Lietuvos, kaip konkurencingos aviacijos jurisdikcijos, pozicijas.
Apie AVERUS
AVERUS yra verslo teisės advokatų kontora, turinti būstines Vilniuje ir Klaipėdoje. Tarptautinis teisės žinynas „Legal 500“ nuo 2014 m. pripažįsta AVERUS viena pirmaujančių advokatų kontorų Lietuvoje aviacijos, laivybos ir transporto bei ginčų sprendimo srityse.