LT EN RU
Avialinijų bankrotai Lietuvos istorijoje
2020 / 12 / 07

#CivilinėsAviacijosDiena

1996 m. Jungtinių Tautų Generalinė Asamblėja gruodžio 7-ąją paskelbė Tarptautine civilinės aviacijos diena. Šia proga stabtelėjau prisiminti Lietuvos aviacijos istoriją, o tiksliau – Lietuvos avialinijų bankrotų istoriją (niekas nesakė, kad bus lengva). 


Bankrotų virtinė

Man, kaip aviacijos teisininkei, teko susidurti su daugeliu nepriklausomos Lietuvos istorijoje vykusių aviakompanijų bankrotų:

- 2009 sausis, FlyLAL-Lietuvos avialinijos

- 2010 spalis, Star 1 Airlines

- 2013 birželis, Aurela

- 2015 gegužė, Air Lituanica

- 2018 lapkritis, Small Planet Airlines

Visais iš nurodytų atvejų, atstovaujant skirtingiems klientams, yra tekę atlikti plataus spektro rolių – nuo pilotų lydėjimo atsiimant orlaivį, iki apsistumdymo tarpduryje, kai man buvo neleista dalyvauti pirmajame kreditorių susirinkime. Nieko tokio, karmai nepakenkė.

Kiekviena bankroto istorija buvo savaip unikali, tačiau paskutinė buvo žymiai labiau civilizuota nei pirmoji – jei ieškant pozityvių dalykų bankrotuose. Pirmieji bankrotai buvo labai staigūs, netikėti, su oro uostuose ant lagaminų paliktais keleiviais, kreditoriais tuščiomis kišenėmis ir neefektyviomis teisminėmis procedūromis, be jokių vilčių atgauti skolas.

Per pastarąjį dešimtmetį galima įžvelgti šiokį tokį progresą – valstybės institucijų aviakompanijų vykdoma priežiūra pagerėjo, kartu pasikeitė ir verslo kultūra. Paskutinieji avialinijų bankrotai buvo labiau prognozuojami, mažiau desperatiški ir geriau valdomi.

Small Planet Airlines bankroto (kuris vis dar vyksta) atveju, bent jau su darbuotojais buvo atsiskaityta, ir jie ašarodami išsiskirstė. Galima sakyti, kad Small Planet Airlines bankrotas buvo tikrai liūdna naujiena visiems aviacijos entuziastams Lietuvoje.

Air Lituanica atvejis buvo išskirtinis, kadangi tai buvo savivaldybės valdoma aviakompanija, nors turėjo ir gana „populiarų trūkumą“ – ji niekada nebuvo pelninga. Iš kitos pusės, net jei Air Lituanica ir būtų atlaikiusi konkurenciją, egzistavo labai didelė rizika, kad Europos Komisija pradės tyrimą dėl neleistinos valstybės pagalbos. Prieš pat Air Lituanica‘i paskelbiant bankrotą Europos Komisijoje jau vyko tyrimas dėl Estonian Air, kuris baigėsi privalomu nurodymu grąžinti valstybei beveik 85 milijonus Eurų neteisėtos valstybės pagalbos, kas tapo mirties nuosprendžiu oro bendrovei.

Kalbant apie nemokių oro bendrovių likvidumą – kreditoriams didelių vilčių nereikėtų turėti, nes paprastai oro bendrovės neturi jokio apčiuopiamo materialaus turto, todėl skolų išieškojimo galimybės yra menkos, nebent kreditoriaus reikalavimai yra užtikrinti hipoteka, akcininko ar kitų bendrovių garantijomis, ar kitaip susieti su konkrečiu turtu.


Orlaivio grąžinimas ir išregistravimas iš Lietuvos

Kalbant apie orlaivių grąžinimą teisėtiems jų savininkams, paprastai nesusiduriama su rimtomis kliūtimis iš avialinijų pusės, tačiau orlaivių savininkai ir nuomotojai turėtų būti informuoti, kad orlaivį dėl nesumokėtų navigacijos ar oro uostų mokesčių gali sulaikyti Transporto Saugumo Administracija (Civilinės Aviacijos Administracijos teisių perėmėja). Tokiu atveju, orlaivio sulaikymo procedūra yra pakankamai paprasta ir nereikalauja teismo sankcijos. Administracijos išduotas draudimo išskristi nurodymas galioja nuo jo pasirašymo. Vienareikšmiškai viena iš blogiausių situacijų, kai orlaivį reikia atsiimti iš remonto ar priežiūros organizacijos. Kaip taisyklė, šios nesikuklina pateikti orlaivio savininkui visą avialinijų „nuodėmių sąrašą“, kas praktiškai reiškia nemenkas išlaidas.

Pažymėtina, kad Lietuva nėra ratifikavusi Keiptauno konvencijos, tačiau pagal Lietuvos teisės aktus orlaivis išregistruojamas iš registro orlaivio savininkui (ne oro linijoms) pateikus raštišką prašymą.


Kas kitas?

Lietuvoje veikianti čarterinių skrydžių bendrovė Avion Express (kuri yra Avia Solutions Group dalis) neseniai paskelbė apie restruktūrizavimą. Restruktūrizavimo priežastys yra akivaizdžios – koronavirusas paralyžiavo visą aviacijos industriją. Deja, iki šiol nė vienas avialinijų bandymas restruktūrizuotis nebuvo sėkmingas. Tačiau neseniai Lietuvoje pradėjo galioti naujos redakcijos nemokumo įstatymas, kuris turėtų atverti platesnes galimybes sėkmingam restruktūrizavimui. Laikas parodys.

 

#AviationLawyer

#AircraftRepossession

#AirlineInsolvency

 

< Atgal